Vespa Club Oostende
Enkele afspraken voor wie meerijdt met Vespa Club Oostende
Vespa Club Oostende vraagt expliciet dat je een reisbijstandsverzekering hebt die geldig is op het grondgebied waarop de rit plaatsvindt!
1 DECEMBER 1975. - Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
BS 09.12.1975]
Artikel 43ter. Motorfietsers in groep
43ter.1. Wanneer motorfietsers met ten minste twee in groep rijden op een weg met rijstroken, moeten ze niet achter elkaar rijden; ze mogen in dezelfde rijstrook in twee evenwijdige rijen geschrankt rijden, met een voldoende veiligheidsafstand onderling.
Wanneer de rijbaan niet verdeeld is in rijstroken, mogen ze niet meer dan de helft van de rijbaan in beslag nemen. Als het kruisen onmogelijk is moeten zij desgevallend achter elkaar rijden.
43ter.2. De motorfietsers die in een groep van meer dan 50 deelnemers rijden, moeten vergezeld worden door ten minste twee wegkapiteins. Groepen van 15 tot 50 deelnemers mogen vergezeld zijn door ten minste twee wegkapiteins.
43ter.3. De wegkapiteins waken over het goed verloop van de tocht.
Deze wegkapiteins moeten ten minste 25 jaar oud zijn en een retro-reflecterende veiligheidsvest dragen, waarop in zwarte letters op de rug het woord « wegkapitein » voorkomt.
Op de kruispunten waar het verkeer niet geregeld wordt door verkeerslichten, mag ten minste één van de wegkapiteins het verkeer in de dwarswegen stilleggen, op de wijze bepaald in artikel 41.3.2. terwijl de groep oversteekt.
43ter.4. De wegkapiteins zijn in het bezit van een verkeersbord van het type C3.
Bron: Wegcode.be
De wegkapiteins van VCO zorgen ervoor dat de rit vlot maar vooral veilig verloopt.
Zij regelen het verkeer zodat de leden van Vespa Club Oostende zonder hinder kunnen genieten van het Vespagevoel.
Als actieve en relatief grote club beschikken wij over een twintigtal ervaren rijders die over de juiste vaardigheden beschikken om als wegkapitein op te treden. Zij zijn uitgerust met de wettelijk voorziene fluohesjes en handbordjes C3. Bovendien staan de meesten via radiocommunicatie onderling in verbinding met elkaar en de ritleider.